Met het oog op de aantrekkende automarkt en de prognoses die aangeven dat de verkoop van nieuwe auto’s het komend jaar met bijna 10% zal toenemen, is het aardig om eens te kijken wat de invloed van particulier geïmporteerde auto’s zal zijn en of deze categorie ook mee kan liften op de aantrekkende aantallen verkochte auto’s.
Prognoses 2021
Hoewel de toename van verkopen en verkoopprognose voor 2021 ten opzichte van 2018 en 2019 fors te noemen is kan men met het oog op de verkopen van de afgelopen tientallen jaren constateren dat we bij lange na nog niet op het niveau zitten van bijvoorbeeld eind jaren ’90 toen men recordverkopen liet zien van ruim 600.000 verkochte nieuwe auto’s. De laatste 10 jaar liggen de verkopen gemiddeld zo rond de 440.000 exemplaren en de afgelopen jaren zelfs nog een stuk lager. Het is interessant om eens te kijken wat het aandeel van geïmporteerde auto’s zal zijn ten opzichte van deze stijgende aantallen verkochte nieuwe automobielen.
Tip: https://easyimport.nl/bpm-berekenen-aangifte/
Import
De meeste geïmporteerde auto’s betreffen jong gebruikte exemplaren. Het invoeren van nieuwe auto’s loont vaak niet doordat in dat geval niet de BPM afschrijvingstabel van toepassing is en men dus de volledige bruto-BPM verschuldigd is voor een vergelijkbare nieuwe auto in Nederland. Ook met de lagere BTW in het buitenland wordt afgerekend doordat je in Nederland BTW verschuldigd bent als je een nieuwe auto in bijvoorbeeld Duitsland aanschaft. Tot nieuwe auto’s worden gerekend de auto’s die nog geen 3 maanden oud zijn of nog geen 3.000 kilometer op de teller hebben staan.
Uitgelicht: https://easyimport.nl/auto-importeren/wat-kost-een-auto-importeren/
Door het ruime aanbod van jonge gebruikte auto’s in Duitsland en België zou men verwachten dat deze categorie een aanzienlijke concurrent kan zijn van de nieuw te verkopen voorraad in Nederland. Zeker aangezien de verkopen van nieuwe auto’s mede in de lift zit door het beperkte aanbod van jonge gebruikte auto’s in Nederland zelf. Recente onderzoeken wijzen echter uit dat het effect van de import van jonge occasions uit het buitenland verwaarloosbaar zal zijn. Men spreekt daarbij van verwachtingen tot zo’n 10.000 import exemplaren van tussen de 3 en 12 maanden oud. Een aantal dat op het totale aantal verkopen verwaarloosbaar mag worden genoemd.