Lekke banden zijn net zo zeker als belasting betalen als u veel tijd in uw auto doorbrengt. Tijdens warmere periodes en wanneer er veel wordt gebouwd, is de kans op beschadigde banden veel groter. Het is van cruciaal belang te weten wat u moet doen en hoe u zich kunt voorbereiden voordat dit onvermijdelijke en soms lastige voorval zich voordoet.
Wij raden u aan regelmatig onderhoudscontroles uit te voeren om ervoor te zorgen dat uw auto over het juiste gereedschap en een goed werkend reserveonderdeel beschikt voordat het te laat is! Als u moedig bent en zelf een lekke band wilt repareren, vindt u hier de 12 stappen om thuis een lekke band te repareren.
1. Controleer de beschadigde band en zoek het lek.
Het is van cruciaal belang uit te vinden wat het lek veroorzaakt en waar de band lucht verliest. Om het vreemde voorwerp te vinden, begint u met uw hand zachtjes over de buitenkant van de band te vegen. Wees echter voorzichtig dat u zich niet bezeert. Een veel betere techniek om een lek te vinden is een emmer met water en zeep te vullen en deze over de band te gieten. Controleer of er luchtbellen in de opgepompte band zitten om aan te geven waar het lek zich bevindt.
Let op: Als de zijwand van de band lekt, vervang dan de beschadigde band.
2. Koop het nodige gereedschap om de beschadigde band te repareren.
U heeft het volgende nodig:
- Tang
- auto krik
- Wielsleutel
- Kit voor bandenplug (prop)
- Krijt
3. Draai de wielmoeren van de beschadigde band los.
De procedure gaat dan als volgt verder: Draai de wielmoeren van de beschadigde band los. Het is van cruciaal belang dat u dit doet voordat u de auto optilt met een krik of hydraulische lift. Verwijder ze niet volledig, maar draai ze net los genoeg zodat ze kunnen worden verwijderd wanneer de auto goed is opgetild.
4. Haal de krik of hydraulische lift uit uw auto en zet hem omhoog.
Het is van vitaal belang dat de beschadigde band met een krik of hydraulische lift wordt verwijderd om de auto op te tillen. Dit is een belangrijke stap in de procedure die nauwgezet moet worden gevolgd voor uw veiligheid. Zorg ervoor dat de auto op een vlakke, egale ondergrond staat voordat u verder gaat.
Om te voorkomen dat uw auto gaat rollen, legt u kiezelsteentjes achter en voor de andere wielen. Raadpleeg ten slotte de gebruikershandleiding van uw auto om de juiste posities op de auto te vinden om op de krik te zetten. Verwijder de resterende wielbouten en vervang de beschadigde band nadat de auto volledig is opgeheven.
5. Verwijder met een tang het uitstekende ding uit de beschadigde band.
Zodra u de bron van het lek heeft gevonden met behulp van de zeep- en watermethode (hierboven beschreven), pakt u een sleutel en verwijdert u het vreemde voorwerp met een tang. Het is van essentieel belang dat u noteert waar het lek zich bevindt, zodat u weet waar u de bandenafdichtset moet aansluiten.
6. Borstel het vuil weg met het raspgereedschap.
Maak de beschadigde plek schoon met het raspgereedschap dat in de bandenplakset zit. Het gereedschap kan tijdens deze procedure snel in het gat worden gestoken en er weer worden uitgehaald. Het doel van deze methode is om het getroffen gebied op te ruwen, zodat de plug op zijn plaats blijft.
7. Steek de prop in het inbrenggereedschap.
Voordat u de lekke band goed kunt inbrengen, moet u het materiaal van de plug door het bijgeleverde inbrenggereedschap voeren. Dit kan een ietwat moeilijke procedure zijn, dus let op de instructies in de kit om ervoor te zorgen dat het correct wordt uitgevoerd.
8. Steek de prop in het gat in de beschadigde band.
Steek de plug in het gat van de beschadigde band met behulp van het inbrenggereedschap. Dit is een moeilijke taak die veel energie en kracht vergt. Als de plug correct is geplaatst, moet er aan weerszijden van het gat ongeveer 1,5 cm uitsteken. Als uw dichtingsproduct vloeibare lijm bevat, voeg dan van tevoren wat toe aan de plug; het zal dienen als een smeermiddel en helpen om een lekvrije afdichting te creëren.
9. Overtollig prop moet van de pas gerestaureerde band worden verwijderd.
Verwijder het extra propmateriaal met een mes, schaar of stanleymes. Zodra de operatie is voltooid, zal het zorgen voor een meer aangename rit. Het is ook de moeite waard om dit als laatste maatregel te doen voordat u het beschadigde gedeelte verwijdert.
10. Doe lucht in de pas gerepareerde band.
Nadat de lijm of het afdichtmiddel de tijd heeft gehad om te drogen, is het tijd om de pas gerepareerde band met lucht te vullen. Wij raden aan een luchtcompressor te gebruiken en de psi met een bandenspanningsmeter te controleren om er zeker van te zijn dat de band de door de fabrikant aanbevolen psi heeft. De gewenste luchtdruk staat meestal op een label op de deurvergrendeling van de bestuurdersdeur.
11. Controleer de gerepareerde band op eventuele bijkomende lekken.
Herhaal stap 2, en gebruik de gebruikelijke zeepoplossing om de afdichting van de band te controleren en na te gaan of hij niet lekt.
12. Bevestig de gerepareerde band opnieuw met behulp van de wielsleutel.
Volg deze stappen om de band weer te bevestigen:. Schuif het wiel terug op zijn plaats en draai de wielmoeren vast terwijl de auto nog wordt opgeheven, maar draai ze nog niet helemaal vast. Wanneer het wiel opnieuw is bevestigd, laat u de auto heel langzaam zakken en verwijdert u de krik. Gebruik een wielsleutel om de wielmoeren aan te draaien nadat alles weer op de juiste plaats is teruggezet en het gewicht weer op het wiel is
Een klapband daarentegen is een snel optredende catastrofe. Trap bij een klapband niet meteen op de rem; langzaam doorrijden en snelheid minderen is van cruciaal belang. Zet onmiddellijk uw alarmlichten aan en rijd voorzichtig naar een plek waar u de beschadigde band goed kunt repareren. Plaats een reserveband of neem contact op met een sleepbedrijf.
Rijlessen bij TurboDrive
Volg uw rijlessen bij Rijschool Den Haag en krijg een volledige begeleiding. Leer ook hoe u het beste een band kunt repareren of vervangen.